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This is Maximilian Held’s dissertation at BIGSSS.

This dissertation is advised by:

  1. Martin Nonhoff (BIGSSS / IniS, University of Bremen)
  2. Olaf Groh-Samberg (BIGSSS, University of Bremen)
  3. Claus Offe (Hertie School of Governance, Berlin)

The spirit of a people, its cultural level, its social structure, the deeds its polity may prepare — all this and more is written in its fiscal history, stripped of all phrases. He who knows how to listen to its message here discerns the thunder of world history more clearly than anywhere else.

– Joseph Schumpeter (1918, 1918: 6, emphasis added)

The unforced force of the better argument: (Habermas 1996, 305) The speaker must choose a comprehensible expression so that speaker and hearer can understand one another. (Habermas 1976: 2f)
[A]nyone acting communicatively must, in performing any speech act, raise universal validity claims and suppose that they can be vindicated. (Habermas 1979: 2) Reaching understanding, (…) the inherent telos of human speech. (Habermas 1984: 287)

Abstracts

English

Everyone pays taxes, and taxation affords us citizens some democratic control over the mixed economy, yet we often poorly understand its fundamental tradeoffs and alternatives. Reasoning with one another may strengthen our democracy, but little is known how such a deliberative ideal fares on abstract policy or how deliberative quality might be measured.

The first CiviCon Citizen Conference tests in a quasi-experiment how deliberating policy as abstract as taxation might work, and how people’s thinking on taxation might change as a result. During the week-long conference, 16 diverse, self-selected citizens were tasked to design a tax system “from scratch”, choosing among possible combinations of base and schedule. They participated in learning phases, deliberated in moderated small group and plenary sessions, met with experts and held a concluding press conference.

Before and after the conference, citizens sorted 79 statements on taxation and economics according to their subjective viewpoint. Following Q methodology, sorts were factorized to extract ideal-typical viewpoints shared by participants. Before the conference, citizens expressed resentful, radical and moderate viewpoints, including some apparent inconsistencies between beliefs, values and preferences on taxation. After the conference, citizens shared decommodifying, pragmatic and critical viewpoints and displayed a simpler, lower-dimensional structuration of viewpoints.

Results indicate that indeed, deliberation changes people’s thinking on taxation, strengthening their viewpoint consistency and better structuring their subjectivities. Results also indicate that deliberating abstract policy can be meaningful: While citizens considered themselves ill-prepared yet to recommend a tax, they felt more confident in deciding on tax policy and advocated for more and longer citizen participation on such abstract matters.

Long-form deliberation may or may not yield rational consensus on taxation or other complex economic policy, but at least, it should help reduce the rough-and-tumble of economic ideologies to fewer, deeper and reasonable disagreements, more amenable to last resort majority decisions.

German

Jeder zahlt Steuern und Besteuerung ermöglicht Bürger_innen demokratische Kontrolle über die Mischökonomie. Trotzdem bleiben die ökonomischen Abstraktionen oft unverstanden. Der wechselseitige Austausch von Gründen könnte unsere Demokratie stärken, aber bisher ist nicht bekannt wie abstrakte Politik deliberiert werden könnte oder wie die Qualität dieses Prozesses gemessen werden kann.

Die erste CiviCon Bürgerkonferenz untersucht in einem Quasi-Experiment wie Bürger_innen auch komplexe Politik selbst in die Hand nehmen können, und wie sich ihre Sichtweisen auf Steuern ändern. 16 Bürger_innen mit unterschiedlichem sozio-ökonomischen Hintergrund hatten während der 6-tägigen Konferenz die Aufgabe, ein Steuersystem “von Grund auf” zu gestalten, basierend auf den möglichen Kombinationen von Bemessungsgrundlage und Tarif. Die Bürger_innen nahmen an Lernphasen teil, berieten sich in moderierten Kleingruppen und Plenarsitzungen, konsultierten Experten und präsentierten auf einer abschließenden Pressekonferenz ihre Ergebnisse.

Vor und nach der Konferenz sortierten die Bürger_innen 79 Aussagen über Steuern und Ökonomie nach ihren jeweiligen subjektiven Sichtweisen. Der Q Methodologie folgend wurden aus den Sortierungen mittels explorativer Faktoranalyse idealtypische, unter den Teilnehmer_innen geteilte Sichtweisen, extrahiert. Vor der Konferenz äußerten die Teilnehmer_innen ressentiment-geladene (“resentful”), radikale und gemäßigte Sichtweisen. Außerdem wiesen die Sichtweisen scheinbare Inkonsistenzen zwischen Annahmen (“Beliefs”), Werten (“Values”) und Präferenzen über Steuern auf. Nach der Konferenz teilten die Bürger_innen dekommodifizierende, pragmatische und kritische Sichtweisen und zeigten eine einfachere, niedrig-dimensionalere Strukturierung der Sichtweisen.

Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass Deliberation tatsächlich Einfluss darauf haben kann wie Bürger_innen über Steuern denken. Zudem scheint sie die Konsistenz geteilter Sichtweisen zu verstärken und die Subjektivitäten besser zu strukturieren. Die Ergebnisse lassen hoffen, dass auch über abstrakte Politik deliberiert werden kann: Zwar erschien den Bürger_innen die Konferenz noch als zu kurz, um eine Steuer empfehlen zu können, sie schätzten sich aber als kompetenter hinsichtlich Steuerpolitik ein und sprachen sich für mehr und intensivere Bürgerbeteiligung – auch zu abstrakten Themen – aus.

Intensive Deliberation könnte möglicherweise sogar Einigung über Besteuerung hervorbringen. Sie sollte aber in jedem Fall dabei helfen, widerstreitende ökonomische Ideologien in wenige, tiefere und vernünftige Uneinigkeiten zu entflechten, die – falls unumgänglich – dann durch Mehrheitsvotum entschieden werden können.

Colophon

Free as in freedom, not free beer.

— Richard Stallman, Free Software Foundation

This book was written using free and open source software (FOSS). This is a bookdown book, written inside RStudio and Atom. The book is available in several formats at https://maxheld.de/schumpermas. The complete source of the book can be found on github. The website is updated after every commit by travis-ci.

The rmarkdown source of this book interweaves code and prose, following Donald Knuth (1984)’s suggestion for Literate Programming. The R code will usually not be reproduced in print, but can always be inspected in the source of this document, underneath the respective operation or result.

This research project strives towards the ideals of open and reproducible science. All results can be reproduced from the raw data using only the scripts contained herein.

References

Schumpeter, Joseph. 1918. “The Crisis of the Tax State.” In The Economics and Sociology of Capitalism, edited by Richard Swedberg. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Habermas, Jürgen. 1996. “Modernity – an Unfinished Project.” In Modernity – an Unfinished Project, edited by Maurizio Passerin D’Entreves and Seyla Benhabib. Cambridge, MA: MIT Press.

Habermas, Jürgen. 1976. Communication and the Evolution of Society. London, UK: Heinemann.

Habermas, Jürgen. 1979. “What Is Universal Pragmatics?” In Communication and the Evolution of Society, edited by Jürgen Habermas. London: Heinemann.

Habermas, Jürgen. 1984. The Theory of Communicative Action. Berkeley, CA: University of California Press.

Knuth, Donald E. 1984. “Literate Programming.” The Computer Journal 27 (2).